Poniższa karta (nieco inspirowana kartą do D&D, co zresztą wyszło jej chyba na dobre) nie zalicza się do szczególnie pięknych i klimatycznych, jest jednak (przynajmniej moim zdaniem) wyjątkowo uniwersalna, co jest szczególnie istotne podczas gry na poważnie zmodyfikowanych zasadach.
Tabela umiejętności została wręcz zrewolucjonizowana i wreszcie nie zajmuje niemal całej pierwszej strony. Obce postaci zdolności po prostu nie są wpisywane. Uwolnione miejsce pozwoliło na zmieszczenie m. in. nowej tabeli broni – dużej i wygodnej. Ale to nie koniec nowości – zapraszam do zapoznania się z poniższym opisem i instrukcją obsługi karty. Koniec reklamy.
Pól Gracz, Imię, Rasa, Włosy, Oczy, Wzrost, Waga i Wiek nie będę komentował – ich przeznaczenie i sposób wypełniania są oczywiste. W polu Płeć wystarczy zakreślić odpowiedni prostokąt.
Miejsce na cechy ciała i ducha jest u góry, tuż pod polem Gracz. W czarnych prostokątach znajdują się skróty nazw cech (w dwóch pierwszych kolumnach cechy ciała, w trzeciej cechy ducha). Dwie kratki po prawej od każdego z czarnych prostokątów służą do wpisania wartości cechy: pierwsza na rzeczywistą wartość, charakteryzującą postać, druga na tą samą wartość zmodyfikowaną np. przez noszony pancerz. Przykład: Wojownik ma kondycję 3, jednak nabawiwszy się jakiejś paskudnej choroby ma z nią spore problemy – spadła mu do 1. Na karcie postaci powinno widnieć więc Ko – 3 – 1.
Poniżej znajduje się miejsce na uzbrojenie. Przewidziane miejsce na pięć różnych broni powinno wystarczyć większości bohaterów. W polu Nazwa należy oczywiście wpisać nazwę broni. W polu Poziom – poziom umiejętności, z której korzystamy (dobrze by było wpisać tam też wartość odpowiedniej cechy). Ponieważ jest to dublowanie informacji, równie dobrze można to pole wykorzystać na coś innego. Pole Obrażenia służy do wpisania liczby obrażeń zadawanych przez daną broń. Pola Zasięg i Masa mają oczywiste przeznaczenie (choć to pierwsze dotyczy tylko broni dystansowej). Pole Specjalne jest przeznaczone na dodatkowe właściwości broni.
Na prawo jest tabela umiejętności. Zapisywać w niej trzeba tylko te zdolności, które postać posiada. W rubryce Cecha należy wpisać wartość cechy, od której ta umiejętność zależy oraz skrót nazwy tej cechy. Nazwa to oczywiście nazwa umiejętności. Poz. to poziom wyszkolenia w danej umiejętności. Przykład: Pewien Elf ma zmysły na poziomie średnim (3) oraz strzelanie na dobrym (4). Wpisze więc w tabelę: 3 – Zm – Strzelanie – 4.
W lewym dolnym rogu planszy widnieje niezbyt udany 😉 rysunek ludzika. W prostokąty symbolizujące różne części jego kanciastego ciałka należy wpisać odpowiednie wyparowania pancerza i rany. Na prawo od niego jest wykaz noszonych rodzajów pancerza. Wreszcie jest miejsce na wpisanie masy danej zbroi. Dalej na prawo obrażenia, stany żywotności i obrona fizyczna oraz magiczna (przewidziano miejsce na jakiś specjalny rodzaj obrony, np. obrony na PSI).
Na drugiej stronie po prawej jest miejse na ekwipunek. W pierwszej kolumnie wpisujemy nazwę przedmiotu, w drugiej jego masę. Na samym dole tabeli jest miejsce na wpisanie łącznej masy uzbrojenia i opancerzenia, a jeszcze niżej na zsumowanie masy wszystkiego, co niesie bohater.
Wreszcie jest też miejsce na wpisanie zarówno aktualnej, jak i maksymalnej liczby punktów mocy, dzięki czemu nie trzeba sobie ciągle przypominać (bądź wyliczać) do jakiego poziomu można je uzupełnić. Jest tam dostatecznie dużo miejsca, by wyszczegółowić np. ilość punktów mocy z amuletów, a także żywioł, z jakiego czerpana była moc. Przykład: Mag może pomieścić w sobie 20 PM. Rankiem zgromadził jednak jedynie 10 PM (ważne obowiązki zmusiły go do pośpiechu) czerpiąc je z żywiołu ognia. Posiada on jeszcze w pełni naładowany magiczny amulet, który może pomieścić w sobie 5 PM z żywiołu wody. W polu na maksymalne PM gracz zapisze więc 20+5w, zaś w polu na aktualne PM: 10o+5w.
Na tej stronie znajduje się wspólna tabela na magię i manewry, wzorowana na tej ze skądinąd znakomitej karty MeHowa. Pozostałe rubryki karty nie wymagają chyba komentarza – nie odbiegają w znaczący sposób od tych z karty podręcznikowej.
Tworząc tę kartę starałem się połączyć kilka swoich pomysłów z tym, co już kiedyś widziałem, aby powstała karta na tyle uniwersalna, by umożliwiała grę nawet na najbardziej zmodyfikowanych zasadach i jednocześnie na tyle funkcjonalna, by sprawić Graczom i Bajarzowi jak największą satysfakcję z gry. Mam nadzieję, że te kilka kropel atramentu, które poświęcicie na wydrukowanie tej karty nie okażą się zmarnowane. Zachęcam też wszystkich twórców kart do czerpania z tych elementów mojej karty, które wam się spodobają.
W pliku zip znajduje się karta w formacie GIF i SXD.Format SXD jest używany przez OpenOffice’a (konkretnie moduł Draw).
Ta karta jest deliatnie mówiąc beznadziejna…
1.”Obce postaci zdolności po prostu nie są wpisywane. Uwolnione miejsce pozwoliło na zmieszczenie m. in. nowej tabeli broni – dużej i wygodnej.” No nie wiem czy to takie wygodne pisać 12 nowych umiejętności…poza tym,wedle moich obliczeń jest 26 miejsc na wpisanie umiejętności. Gdzieś tak przy zręczności przekroczyłem już ową liczbę i przestałem liczyć dalej ile jest możliwych do nauczenia NOWYCH umiejętności.Jeśli zbyt chaotycznie,to tłumaczę-liczba umiejętności do nauczenie przekracza liczbę wolnych miejsc na napisanie ich.A ja nie zamierzam bazgrać gdzieś po kartce
2.Tabelka z brońmi jest po prostu brzydka-złe rozmieszczenie, lawirowanie pomiędzy 6 kwadracikami,mała czcionka.Po prostu mnie oczy bolą….
3.”Magia i manewry” według mnie trochę głupim pomysłem było wrzucenie magii i manewrów do jednej tabelki
4.Udźwig-gdzie to jest napisane?Czemu wszystkie pozostałe współczynniki mają napisane,a udźwigu nie ma?
5.”Grosiwo” nie lepiej po prostu „Pieniądze”?Nie uznaję tego za wadę,tak dla jasności
Daję 4…naciągane. Jakby co to czytałem tylko artykuł na wiedzmin.irpg.pl nie zaglądałem do .zip
Michael…
Ręce mi opadły po przeczytaniu Twojego kometarza…
Jak Ty możesz oceniać Karte Postaci, jeśli jej kurde na oczy nie widziałeś? ([i]Jakby co to czytałem tylko artykuł na wiedzmin.irpg.pl nie zaglądałem do .zip[/i]). To jest co najmniej śmieszne…
ad1.
Mało kto przekroczy 26 poznanych umiejętności. A taka tabelka to ogromna oszczędność miejsca. Pozwala także na dopisywanie własnych umiejętności, na które na zwykłej karcie nie było za dużo miejsca.
ad2.
Jak dla mnie tabelka z Bronią jest super. Można w niej wpisać wszystkie potrzebne dane. Bradzo funkcjonalne. Co do brzydkości – to żeś na prawde wiele z tej miniaturki odczytał (bo ktoby karte tam oglądał… opis do niej ważniejszy).
ad3.
Dlaczego? Mechanicznie nie różni się ich zapis zbyt wiele, a na karcie jest to dobrze rozwiązane. (Ale ktoby tam karte oglądał…)
ad4.
Jakbyś karte obejrzał, tobyś udźwig znakazł – na samym wierzchu jest… (Ale ktoby tam karte oglądał…)
ad5.
Grosiwo… To takzwana stylizacja… Jest to także pojęcie, które zawiera w sobie np. weksle, itp.
A tak poza odpowiedzią na Twój raczej śmieszny komentarz, to sama karta wydaje mi się nadzwyczaj funkcjonalna, a i wykonana bardzo estetycznie i przejrzyście…
Moja ocena: 8
Chodziło mi to,że nie czytałem infa z zipu,samą kartę widziałem.A zdania i tak nie zmienię.Co do grosiwa to napisałem że to nie jest dla mnie wada.Co do udźwigu-nadal nie widzę-chodzi mi o jakiś napis napisany większą czcionką żeby łatwiej było znaleźć
Nadal jestem przekonany, że nie otworzyłeś tego zipa.
Dlaczego?
Wyraźnie napisałeś, że nie zaglądałeś do .zipa i za nic nie potrafie tego zdania inaczej zinterpretować niż wprost.
Po drugie 'udźwig’ (i 'szybkośc’) to jedyne współczynniki, których nie można rozpoznać na miniaturze, a w normalnym gifie są nie do przeoczenia.
Jednak abstrahując już od tego czy naprawde obejrzałeś tą kartę czy nie, to i tak danie jej 'naciąganej 4ki’ i nazwanie 'beznadzieją’ jest jak dla mnie nadużyciem…
Dobra.Przyznaję,że OSTRO przegiąłem z naciąganą oceną 4.Ale zdania co do punktu 1 (bo w końcu nie chodzi czy dojdę,tylko raczej czy jest miejsce), 2, 3.nie zmienię.
O 4 właśnie rozważam,bo odpalałem kartę w BMP,bo coś mi się wali z gifami i nie odgrywają się.
Ogólne przeprosiny dla autora,za bezpodstawne pojechanie 😉
niezla, ale jak sam autro napisal nie jest specjalnie ladna no i ten ludzik… a szkoda, moze warto byloby polaczyc sily kto ma pomysl jak zrobic karte od strony artystycznej i wtedy to byla by mocna rzecz… podoba mi sie masz 8
karta całekiem fajna i przejrzysta, szczególnie podobają mi sie miejsca na wpisywanie „aktualnej wartości” – to naprawdę spore ułatwienie (niż ciągłe przypominanie sobie i oblicznie).
pare zastrzeżeń:
-do tej tabelki z broniom mam co nieco zastrzeżeń, podobnych do tych Michaela
-no jeszcze ten „ludzik” (zapomniałbym) – jest beznadzeijny i to bardzo, w ogole mi sie nie podoba
– nie zabadzo podoba mi sie łączenie magii i manewrów, ale to mi nie przeszkadza
– nie zabardzo podoba mi sie też na karcie słowo „masa” po prostu ja to odbieram jako wielkość fizyczną określającą ilość materii, bardziej podobało by mi sie w tym miejscu słowo „ciężar” – jednak nie uważam tego za wadę
ogólnie karta jest bardzo dobra i podoba mi się 😉
oceniam na [7] – dobry, karta jest dobra
coś ode mnie: moi gracze i tak nie lubią korzystać z jakichkolweik kart – do tej pory nie mam pojęcia czemu – wolą rozpisywać sobie wszystko na czystych kartkach w zeszycie – dziwne nie?… 🙂
to tyle, a teraz pare uwag do poniższej dyskusji:
– Michaelu, nie uważam za problem wpisywanie każdej ze znanych umiejętności, ale tych miejsc mogło by być więcej – w W:GW jest około 100 umiejętności (wliczając to każdy rodzaj rzemiosła, sztuki, czy występów), 26 może okazać się trochę za małą ilością, zwłaszcza dla wszechstonnych postaci 🙂
– co do tabeli „Broń” muszę przyznać co nieco racji Michaelowi, ale nie wpełni sie tym zgodzę, bo zanadto nie przeszkadza mi jej wygląd – a poza tym nie dziwei sie Michaelu, ze od patrzenia na niom bolą cie oczy, skoro chcesz dostrzec cokolwiek na tej małej i niewyraźnej miniaturce 🙂
– a udźwig jest… wyraźnie go widać (jak sie otworzym zip’a)
– Michaelu, nie rozumiem zupełnie twojego wypowiedzenia sie w tej sprawie, jakiegokolwiek opowiadania sie w komentarzu do tego artykułu, jeżeli nie oglądałeś tego dokładnie!!! (znaczy sie po otworzeniu zip’a)
-teraz co nieco Borgowi powiem: archetypy z podręcznika mają po około 15 – 20 umiejętności, to nieiwiele brakuje aby przekroczyć „granicę” 26!
– po drugi, co do Borga: karta może i jest bardzo przejrzysta, ale co do jej walorów estetycznych śmiem wątpić…
to ogólnie w sumie wszystkko co mam do powiedzenia…
Pozdrawiam
Versemir z Krańca Świata
o widze, ze kiedy pisalem poprzedni komentarz pojawily sie inne…
Michaelu, gratuluje słuszengo wyboru – odpalenia karty w gifie 🙂
dobrze, że chociaż przeprosiłeś :)…
Karta bardzo mi się podoba, zwłaszcza dodatkowe miejsce na obronę PSI, cechy aktualne, oraz kasę. Moje jedyne zastrzeżenie to to, że tyle miejsca, ile przeznaczono na ekwipunek powinno być dla umiejętności i vice versa. Dałem 8.
argh…..przez jedno zdanie mam teraz przechlapane :/ mówię wam,że otwierałem tego zipa jeszcze przed napisaniem pierwszego komentarza
A przeprosiłem za zbyt niską ocenę
To ma być karta do wiedzimina a nie do D&D jedyne co mi się podoba to dużo miejsca na manewry i czary w porzednich kartach tego brakowało. daje 4
owszem nie jest klimatyczna ale dużo rzeczy brakuje a poza tym lepiej jak umiejętności zajmują pół strony
Popieram Gawla, ludzik jest troche nie taki. Jak chcesz crensh’u to podrzuce ci fajniejszego, którego sam zrobiłem (czyt. zagoniłem do roboty brata). Daj wiadomość przez pocztę zamieszczoną na tej stronie.
Można wtrącić?… Dzięki. Karta wygląda całkiem 'jadalnie’: ładnie rozrysowane, całkiem jadalne opisy (łatwe do zrozumienia)… Jedno mnie dziwi – tzw. AKTUALNE OBRAŻENIA. Sam pomysł jest super, ale co to jest to pod spodem?… Jako, hehe, ratownik, różnicy pomiędy 'poobijany’ a 'pokaleczony’ nie widzę. Można kogoś pobić na śmierć i go nie pokaleczyć i można kogoś poranić 'normalnie’, np, może się skaleczyć w paru miejscach… i nie umiera.
Ale sam pomysł i to, że tak ładnie opracowałeś (poza tym ludzikiem i tym, co wypisałam), doceniam. 8… z maleńką prośbą.
<i>Mogę tworząc swoją kartę postaci do swojego systemu oprzeć ją na Twojej?</i>