O WRÓŻBIARSTWIE SŁÓW PARĘ

CO TO TAKIEGO?

      Jest to gatunek magii, obejmujący zaklęcia przepowiadające przyszłość, tudzież umożliwiające poznawanie teraźniejszości. Jasnowidzenie zalicza się do niewielkiej grupy czarów identyfikacyjnych. Data pojawienia się pierwszych futurologów nie jest znana, jednak podejrzewa się, iż była to jedna z pierwszych praktykowanych dziedzin czarodziejstwa. Elfickie przepowiednie istniały jeszcze przed przybyciem ludzi na Kontynent. Rok 836 (powstanie kapituły) uznaje się za datę zaklasyfikowania wróżbiarstwa jako odmiana czarów.

      Niewielu jest prawdziwych czarodziejów, oprócz elfów, zajmujących się tym rodzajem magii, jako że dla nich jest zbyt dziecinny i niejednoznaczny. Przepowiednie są zwykle bardzo ogólne, ukazują najważniejsze wydarzenia, ponadto wymagają prawidłowej interpretacji.

      „Trzecie oko” czyli intuicja jest najlepiej rozwinięta u mediów tzn. psioników i źródeł. Zwykli magowie skutecznie ich wspomagają, ułatwiając wejście w inny stan umysłu za pomocą zaklęcia „Hipnoza”(to jest w „Czasie Pogardy”, więc nie będę o tym pisał).

      Wprowadzanie się w trans jest jednak bardzo zaawansowaną formą przepowiadania przyszłości, dostępną tylko i wyłącznie mediom. Istnieją jednak o wiele prostsze formy wizjonerstwa, czyli zwykłe wróżbiarstwo. Jest to tak łatwa sztuka, że nawet osoby o szczątkowej mocy, które się jeszcze nie kwalifikują na czarodziejów mogą się nią parać. Mimo to wróżbitów nie ma na kontynencie aż tak wielu, ponieważ magowie nie chcą tracić czasu na uczenie jasnowidzów.

Oto moce proroków:

Uwaga 1: Jeśli wróżbita jest pod wpływem specyfików z ziół (przeważnie Krwawnik) to MT spada o 1.
Uwaga 2: Korzystanie z tych mocy jest wyczerpujące, nie tylko jeśli chodzi o PM. Ilość możliwych użyć Wizji mających szansę na powodzenie jest równa poziomowi Woli podzielonemu przez dwa, zaokrąglając w dół. Wysiłek związany z jedną Wizją jest równy dwóm Pytaniom, lub czterem Wróżbom z dłoni (jedno pytanie męczy tak, jak dwie Wróżby z dłoni). Nadprogramowe użycie mocy wróżbiarskich wymaga udanego testu Wigoru o ST 4. Jeśli się uda to można raz skorzystać z modyfikatorem utrudniającym o 1. Każdy następny test Wigoru będzie o 1 wyższy. W przypadku niepowodzenia wróżbita zapada w sen na k6 godzin.

Wróżenie z dłoni (Chiromancja)
Koszt w PM: 2
Modyfikator trudności: 1
Żywioł: brak
Koszt w WPR: 10
Czas trwania: 2 rundy
Sposób rzucania: G (wróżbita ogląda i maca linie na wewnętrznej stronie dłoni chętnego)
Obrona magiczna: nie
Działanie: Tak długo, jak trwa zaklęcie można poznać czyjąś osobowość, tudzież ważniejsze wydarzenia związane bardzo ściśle z tą osobą. Informacje te potrafią być precyzyjne. Aby tak było należy wykonać test Koncentracji o ST 4 (jeden na rundę), przy czym pierwszy, o ile udany, nie przedstawi wszystkiego. Dopiero poparty drugim przedstawi dość szczegółowe i wiarygodne wiadomości na czyjś temat.
Uwaga: Nie można wróżyć z własnej dłoni.

Pytanie
Koszt w PM: 5
Modyfikator trudności: 2
Żywioł: brak
Koszt w WPR: 25
Czas trwania: natychmiastowy
Sposób rzucania: G, F (wróżbita wypowiada pytanie i rozrzuca kamyczki z wyrytymi runami, używa wahadełka, może też szukać odpowiedzi w bebechach ptaka)
Obrona magiczna: nie
Działanie: Moc ta pozwala znaleźć odpowiedź na jakieś pytanie, korzystając ze swojej pod i nadświadomości. Jeżeli dotyczy przeszłości to MT jest o 2 mniejszy a jeśli teraźniejszości to o1. Mogą to być pytania skomplikowane, oraz takie na które odpowiada się „tak”, lub „nie”. W przypadku pytania skomplikowanego MT jest o 1 większy. Wahadełko nie udziela odpowiedzi na takie pytania. Informacje nie są szczegółowe. W celu dowiedzenia się czegoś więcej wykonuje się test (jeden) taki jak w poprzedniej mocy.

Uwaga: Z wahadełkiem i runami trzeba się najpierw zestroić. Ptasie wnętrzności są jednorazowego użytku i muszą być świeże.

Wizja
Koszt w PM: 15
Modyfikator trudności: 3
Żywioł: brak
Koszt w WPR: 40
Czas trwania: 1 tura
Sposób rzucania: G, K (wróżbita wpatrując się w kryształową kulę, bądź taflę specjalnego wywaru w kociołku zatacza dłonią koliste ruchy nad tym komponentem)
Obrona magiczna: nie
Działanie: Jedyny czar z tej grupy, stosowany przez większość magów. Pozwala na ukazanie wydarzenia w przyszłości, przeszłości, lub teraźniejszości (modyfikator ułatwiający taki jak w przypadku pytania). Obraz jest zwykle trochę niewyraźny, ale da się go odpowiednio wyostrzyć wcześniej wspominanymi testami koncentracji. Poza tym ma on bardzo często znaczenie metaforyczne.
Jeśli chodzi o wywar to musi być specjalnie przygotowany, zgodnie z określoną recepturą. Aby go zrobić, należy wykonać test Wiedzy: Rośliny i zioła o ST 4.

Uwaga: Minimum średnia (2)Wola

Wróżbitów należy traktować jak psioników (pozyskiwanie PM, używanie mocy itp.) znających tylko te moce. Magowie mogą opanować te moce(Psionicy tym bardziej) jeśli chcą, wtedy traktuje się je jako zwykłe czary, Źródła, jeżeli panują nad swoją mocą (umiejętność – magia), oraz druidzi (magia lub modlitwy). Jeśli chodzi o poprawną interpretację przepowiedni sugeruję wykonać test Intelektu o ST 1 lub 2. Czujni (ale nie ci szczątkowo uzdolnieni) i źródła mają testy ułatwione o 1.

Archetyp: Wróżbita
Rasa: Człowiek

Cechy (29 punktów):
Si: 1 Po: 2 Ko: 2 Zm: 3 Zr: 2 Zw: 1
In: 2 Og:2 Wo: 3

Umiejętności:
Czytanie i pisanie:
wspólny 2
starsza mowa 2
Empatia 3
Języki: wspólny 3*
Koncentracja 3
Nasłuchiwanie 1*
Rzucanie 1*
Skradanie 1*
Spostrzegawczość 1*
Szelmostwo 2
Unik 1*
Walka bronią 1*
Walka wręcz 1*
Wiedza: rośliny i zioła 3
Wiedza: rodzinna okolica 2*
Wigor 1*
Wspinaczka 1*

Osobowość:
Reputacja (4), Honor (3), Przygoda (2)

Przeznaczenie:
Określona długość życia

Żywotność i stany zdrowia:
26 (7/14/20/26)

Wyposażenie:
Ubranie (niezbyt dobrej jakości), nieco grosza, wahadełko
lub runy, nóż, zestaw podróżny, kociołek (do warzenia specyfików)

Walka:
Obrona (dystans/broń/wręcz) 1/2/2
Zbroja: brak
Broń: nóż k2+ 3

Magia:
Obrona (czary/psionika/modlitwy/znaki) 2/5/2/2*
Moce:
Wróżenie z dłoni
Pytanie
Wizja
PM: 18

Kto zacz?
– Powiadasz więc, że chcesz zgłębić arkana wróżbiarstwa. A jak tam u ciebie z intuicją seidhe? Dobrze? To dobrze. Tak, umysł masz silny, otwarty, widzę to. Choć więc, zapoznam cię z podstawami.

***

– Musisz się skoncentrować, wtedy więcej zobaczysz. Nie przykładaj palców do skroni, bo to nic nie da. Otwórz swój umysł. Gotowy? Świetnie. Co? Skąd wiedziałem czemu gotowyś? Nie nazwałbym tego skrzywieniem zawodowym. Nie rób min, wiedziałem, że to chciałeś powiedzieć. No cóż, dobrze rozwinięta empatia jest wielce przydatna takim jak ja. Czy to wszystko? Oczywiście, że nie. Osoby mające otwarty umysł po prostu widzą więcej.

***

– Wypij to, łatwiej znajdziesz odpowiedź. Zapisałeś recepturę? Bardzo dobrze. Zapal kadzidło i świeczki. W takich warunkach łatwiej się skupić. Czujesz dreszcze, to ten wywar. Weź moją dłoń i przejedź palcami po liniach. Widzisz coś, czuję to. NIE!!! Nie mów mi co widzisz. Wystarczająco dużo w życiu się naoglądałem, aby chcieć znać własną przyszłość. Z czasem zrozumiesz.

***

– Jesteś zdolny, poradzisz sobie. Elfy zawsze miały do tego smykałkę. Jest coś jeszcze, ale tego cię nie mogę nauczyć. Chodzi o maskowanie niewiedzy kłamstwem. Nigdy nie mów, że nie wiesz. Wtedy mogą odmówić ci zapłaty, lub nawet wziąć za szalbierza, oszusta. Czasem trzeba skłamać. Idź już. W wiosce jest krevita szykujący stos bynajmniej nie po to, aby pośpiewać przy ognisku. W stronę mojej chaty idą pachołkowie, którym nagadał o moich rzekomych diabelskich mocach. Wiem, że to właśnie to ujrzałeś. Mój czas dobiega końca, nie odwrócisz przeznaczenia. Idź, bo ciebie też wezmą. Zostaw mi nóż, śmierć jest nieunikniona, ale wolałbym tę mniej bolesną. Nie zabierz swojej wiedzy do grobu, tak niewielu nas już zostało. Biegnij, są już blisko. Żegnam.

*obrona przeciw psionice= modyfikator od woli + poziom Koncentracji. Ten rodzaj obrony magicznej można mieć na wysokim poziomie nie będąc szczególnie utalentowanym. Każdy, kto ma Koncentrację będzie mniej podatny na moce umysłu niż na magię, modlitwy, czy znaki.

Cerbin