„A trzeci strzelił do niego z gabriela. Miniaturowe samostrzały wymyślił i opatentował niejaki Gabriel, rzemieślnik z Verden. Reklamował je sloganem: „Obroń się sam”. Dookoła srożą się bandytyzm i przemoc, głosiła reklama. Prawo jest bezsilne i nieporadne. Obroń się sam! Nie wychodź z domu bez poręcznego samostrzału marki „Gabriel”.

„Wieża Jaskółki”

Gabriel to poręczna, jednoręczna broń o kształcie takiej malutkiej kuszy. „Samostrzału” w założeniu mieli używać zwykli ludzie w obronie własnej, jednak w praktyce strzelają z niego skrytobójcy, mordercy oraz zwykli rabusie pałętający się po gościńcach. Broń strzela specjalnymi, mniejszymi bełtami. Mechanizm strzału jest bardzo prosty. Po zwolnieniu spustu, napinająca bełt sprężynka puszcza i bełt zostaje wypuszczony. Gabriele można kupić w każdej części kontynentu, ceny wahają się od 4 do 7 koron (40-70 denarów). Kolba Gabriela zrobiona jest z drewna – dębowego bądź hebanowego. Niektóre droższe egzemplarze mają iluminowaną, zdobioną „rękojeść”. Reszta zrobiona jest z żelaza, które wszędzie łatwo dostać.

Zasięg
   Bliski 2-4
   Średni 4-8
   Daleki 8-12

Obrażenia
   K6+Si

Uwagi:
Przy długim (ponad półgodzinnym) przetrzymywaniu napiętego Gabriela, zadaje on już stale mniej obrażeń – k3+Si – powód mechanizmy ulegają częściowemu zepsuciu – tracą sprężystość.

Specjalne bełty


  • Rozpryskujący – Po wbiciu się w ciało bełtu, rozpryskuję się on na kilka drobnych elementów. Jeżeli rany nie są leczone magicznie zadają stały uszczerbek na zdrowiu odejmując na stałe 4 punkty żywotności. Przy trafieniu bełty zadają dodatkowe 2k3 obrażenia. Ceny takich bełtów wahają się od 3 do 5 koron za dwadzieścia sztuk.
  • „Bełty Rozpruwacze” – Bełty te są nielegalne i dostępne tylko w gildiach łowców głów lub jakiś innych niezbyt zgodnych z prawem miejscach. Bełty te zawdzięczają swoją nazwę „choinkową” budową grotu. Jeżeli odpowiednio wystrzelony bełt trafi w ciało rozpruwa je doszczętnie, np. niszcząc kolejne arterie. Jeżeli ktoś próbuje wyciągnąć ten bełt własnoręcznie może doprowadzić do swojej śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu – 2k6 obrażeń.
    Dodatkowe obrażenia przy trafieniu – 4k3+Si. Ceny „rozpruwaczy” 3-4 korony od sztuki.
  • „Opływówki” zwane też mlaskaczami – bełty tego rodzaju różnią się od zwykłych tym, że dzięki wydłużonemu i opływowemu ostrzu bez problemu przebijają ciało na wylot. Z mechanicznego punktu widzenia zadają dodatkowe 2k6 obrażeń. Bełty tego rodzaju są dosyć łatwo dostępne (sklepy z bronią, czasami nawet targi w wielkich miastach), ceny wynoszą do 3 koron za 20 sztuk.

Dodatkowe manewry przy strzelaniu z Gabriela





Min. poziom strzelania Nazwa PW Obrona Efekt
3 2 -1/0 Możliwość strzelenia w jednej rundzie z obydwu gabrieli naraz. Uwaga – obydwa gabriele muszą być naładowane i gotowe do strzału, cele nie mogą być oddalone o więcej niż 3-4 metry
2 Dociągnięcie 6 0/0 Wykonanie tego manewru wymaga min. 3 Si. Strzelający maksymalnie naciąga sprężynę broni przez co zadaje ona obrażenia równe k6+2+2xSi Uwaga – często zdarza się, że wykonanie tego manewru psuje doszczętnie broń.

Pielęgnacja broni
Porady Abergada Marxa zwanego też Giedyminem, albo Cerbinem
– Drogi Tilu, radziłbym ci nie woskować kolby, stanie się wtedy zbyt śliska i nawet w twojej złodziejskiej łapie może stać się bezużyteczna. Poza tym zamiast tej brudnej ściery kup sobie w najbliższym mieście skrawek jedwabiu oraz futra. Dzięki temu mechanizm się nie zabrudzi, a jak się już tak martwisz o czystość spustu to załatw sobie u jakiegoś gnoma śrubokręcik i rozkręć broń, kup sobie wtedy lolka – długość pytasz, jakieś 2 cale nie wiecej, bo stracisz dokładność i cały mechanizm pójdzie między łajno i błoto czyli tam gdzie durni ludzie z bełtem…

Cennik
– wosk i smar do sprężyny – do 10 denarów
– lolek- do 3 denarów
– skrawek jedwabiu, futra – do 8 denarów
– śrubokręcik do 2 i pół korony

Przykładowy gościńcowy rabuś z Gabrielem
Ko:2 Po:2 Si:2
Zm:2 Zr:2 Zw:2
In:1 Og:1 Wo:1
Walka bronią: 2
Walka wręcz: 2
Strzelanie: 2
Unik: 1
Wposażenie: zwykłe ubranie, Gabriel k6+2, 20 bełtów, 2 opływówki, 1 rozpryskujący, 1k6 denarów, nóż myśłiwski k2+3
Dodatkowe umiejętności:
wspólny 1, zastraszanie 2, zimna krew 1, jeżdziectwo1, wiedza o regionie 1 oraz przeklinanie i spluwanie 5 J