Często zdarza się, że Bajarz musi wykonać kilka niejawnych rzutów. Kiedy jednak chwyci za kostki i zacznie sobie coś rzucać, Gracze od razu zaczynają być bardziej podejrzliwi i ostrożni. Istnieją różne sposoby na radzenie sobie z tym problemem. Moja propozycja brzmi: DiceGen.

Program pozwala wygenerować praktycznie dowolną ilość rzutów dowolnościenną kostką. Potem wystarczy je wydrukować (na jednej stronie A4 powinno zmieścić się ok. 7000 rzutów k6). Patrzenie na schowaną gdzieś w notatniku kartkę jest na pewno dyskretniejsze, niż rzucanie kośćmi.

Obsługa programu jest na tyle intuicyjna, że nie będę się nad nią rozpisywał. Powiem tylko, że pole tekstowe zajmujące prawie całe okno programu to nie tylko miejsce, gdzie pojawiają się wygenerowane rzuty, ale można też tam zamieszczać różne komentarze itp. Przyciski Zapisz i Otwórz umożliwiają otwieranie plików tekstowych i zapisywanie do nich zawartości tego pola tekstowego. Drukuj to oczywiście drukowanie.

Uwagi:

  • Pamiętaj, że rzuty te są tylko PSEUDOlosowe, nie zapewnią ci takiej losowości jak tradycyjna kość (chociaż leciutko podrasowałem algorytm losowania).
  • Jeżeli to gracze mają rzucać, nie odbieraj im tej przyjemności i nie odczytuj im wyników z kartki. Kość w ręku gracza daje mu wrażenie panowania nad swoim losem i kupę frajdy. DiceGenu używaj tylko wtedy, gdy nie chcesz, aby ktoś się o istnieniu „rzutu” dowiedział.
  • Ten program to Open Source, jeśli chcesz go dalej modyfikować – proszę bardzo.
  • Jeżeli masz jakieś pytania lub uwagi dot. programu – umieszczaj je jako komentarz albo wysyłaj mi na skrzynkę. Postaram się odpowiedzieć.

Jak zwiększyć losowość:

  • Możesz czytać wyniki nie rzędami, ale kolumnami (albo nawet zastosować jakiś bardziej skomplikowany algorytm)
  • Możesz pociąć kartkę na kilkanaście pasków i poprzyklejać je na różnych kartkach twojego zeszytu z notatkami, a następnie korzystać z tego paseczka, który jest najbliżej strony, która jest aktualnie otwarta. To ma dodatkową zaletę: łatwiej zakonspirować, że się na rzuty patrzy.
Pliki