W W:GW strasznie drażni mnie jedna rzecz: wyparowania zbroi. Może i nie mam wiele do powiedzenia, ale chciałbym wszystkim coś uzmysłowić. Ochrona zapewniana postaciom przez pancerze, z mechanicznego punktu widzenia, jest za mała.

      Na początek weźmy zbroje lekkie. Stanowią one dobry materiał amortyzujący wszelkie uderzenia. Dlaczego pochłaniają tylko jeden punkt obrażeń? Przecież taka warstwa odpowiedniego materiału nie powinna mieć problemów z powstrzymaniem części siły uderzenia. Pozostaje uraz spowodowany uderzeniem, oraz przebicie ale w końcu to tylko pikowana kurtka/skóra.

      W przypadku zbroi kolczej jest podobnie, ale ciężej ją przebić (rozerwanie kółeczek wymaga dość dużej siły).

      Pancerze płytowe zaś mają to do siebie, że powstrzymują większość ataków. Po kirysach i płytówkach broń powinna się ześlizgiwać. Nawet broń obuchowa nie zrobi wielkiej krzywdy posiadaczowi takiego kawałka metalu (zakładając, że go założył).

      Tarcze często pochłaniają cały impet uderzenia. Przy zbyt silnym uderzeniu drętwieje ręka, ale w grze mamy wyparowania równe dwóm punktom(nie biorę pod uwagę sytuacji gdzie blokowany jest np. głaz – wtedy złamanie, co najmniej). Pawęż zaś chroni przed trzema, chociaż w rzeczywistości jest to niemalże przenośna ściana.

Przykład:
Svarte bijąc się z innym najemnikiem ma na sobie kolejno: przeszywanicę i kirys. Wyparowania na korpusie wynoszą 4. Jego przeciwnik o sile dobrej (3) włada halabardą. Trafia Svartego w korpus i zadaje 13 obrażeń (7 z kostek i 2xSi). Po zmodyfikowaniu tego przez noszony pancerz Svarte dostaje 9 obrażeń. Zbroja ocaliła go tylko od jednej trzeciej ran.

      I co wy na to? Blacha i gruba warstwa materiału nawet w połowie nie powstrzymała uderzenia. W związku z tego typu sytuacjami chciałem zaproponować następującą zmianę: Wyparowania pancerzy i tarcz z podręcznika sugeruję pomnożyć przez dwa (lub nawet trzy). Na dodatek należy podchodzić do każdej sztuki z osobna (uwzględnić jakość, uszkodzenia itp.). Napierśnik o wyparowaniach 6 lub nawet 9 wart jest już ujemnego modyfikatora do Zw i Po.

Oto proponowana rozpiska pancerzy i ich wyparowań (w przybliżeniu):

Gruba warstwa odzieży 1
Pikowana kurtka, przeszywanica 2
Zbroja skórzana ćwiekowana3
Kolczuga(również inne kolcze elementy5
Zbroja łuskowa6-7
Kirysy, Zbroje płytowe 8
Tarcze6 (+1 do obrony fizycznej)
Pawęż– (ruchoma zasłona, za którą można schować od 25% do 100% ciała)