Elfickie czary od zawsze wśród ludzi były owiane tajemnicą.

      Coprawda, niektóre zostały przez ludzi przejęte, jednak było to tak dawno, że zapomni już skąd je mają. Lata izolacji rasowej, propagowanej zarówno przez ludzi jak i Aen Seidhe przyczyniły się do tego, że ludzka magia zaczęła stawać się odmienna od magii Starszego Ludu, na której była początkowo wzorowana i z której czerpano wzorce. Ludzie zaczęli tworzyć własne zaklęcia i z czasem porzucili zupełnie magię swoich Braci. W ten sposób magia elficka wśród ludzi uległa zupełnemu zapomnieniu, i dziś jest równie tajemnicza, co ostępy Brokilonu. Elficcy magowie – Wiedzący – skryli się w cień, zupełnie zerwali stosunki z dh’oine, tak że po kilku wiekach zostali przez nich włożeni między bajki razem z jednorożcami i złotymi smokami.

      Poniższa próbka ma na celu przybliżyć nieco sztukę magii Starszego Ludu. Jest to niewielki zbiór podstawowych zaklęć używanych przez Wiedzących, który- mam nadzieję- rzuci odrobinę światła na tą pradawną sztukę. Od niej wszystko się zaczęło.

      I pewnie na niej wszystko się skończy. Bo to Elfowie pierwsi władali magią i udostępnili ją Młodszym Braciom.

      Zwróćmy im szacunek i wspomnijmy przez chwilę, gdy będziemy rzucać te zaklęcia.

Nanye meletya

PM: 6
MT: 2
WPR: 39
Żywioł: Ogień
Sposób rzucania: Gest, formuła
Czas trwania: natychmiastowe
Opis: Stare elfickie zaklęcie ofensywne, podobne do Aed Gynvael, przez ludzi zwane żądłem. Składa się z dwóch grotów: jeden leci do celu, a drugi wiruje wokół pierwszego. Zaklęcie zadaje 3k6 + k3 obrażeń. Zaklęcie pozwala również zrobić dziurę o średnicy do dwóch metrów w murze do pół metra grubości. Czarodziej może zaatakować osobę będącą w zasięgu jego wzroku, ale nie dalej niż 100 metrów.
Uwaga: przy maksymalnych obrażeniach jest szansa (1-4 na k6), że ofiara zostanie porażona jadem (jego działanie zależy od Bajarza)

Aen Vaegannen

PM: 5
MT: 2
WPR: 39
Żywioł: Powietrze
Sposób rzucania: Gest, formuła
Czas trwania: max. 10 min
Opis: Prastare elfickie zaklęcie wśród ludzi noszące nazwę Pajęczyna
Mag wykonuje gest rzucania a z jego ręki wylatuje szybko się powiększająca pół przezroczysta pajęczyna koloru jaskrawozielonego
Mogąca objąć maksymalnie jeźdźca na koniu (ale za 6 PM).
Pajęczyna nie zadaje obrażeń, ale całkowicie unieruchamia zaatakowaną postać na max. 10 min.

Aitch helegnin gostatha

PM: 12
WPR: 55
MT: 4
Żywioł: Ziemia
Sposób rzucania: Formuła
Czas trwania: 20 min.
Opis: Bardzo przydatne zaklęcie wymyślone przez elfickich zwiadowców-magików. Zaklęcie to pozwala czarodziejowi…
Chodzić po ścianach! Dłonie i stopy(buty) czarodzieja stają się
Przyczepne, tak że można bez problemu wchodzić na pionowe zupełnie gładkie ściany, chodzić po suficie itp.Czas działania zaklęcia można przedłużać o 10 min. za 6 PM.

Lercuvanten gamhoth (Zwierciadło meduzy)

PM: 20
MT: 4
WPR: 59
Żywioł: Powietrze
Sposób rzucania: Formuła, komponent: poświęcona przez kapłana sól
Czas trwania: Aż do wykorzystania- max. 3 miesiące
Opis: Niezwykle przydatne zaklęcie wymyślone przez elfickich magów i kapłanów dla elfickich wojowników. Należy je rzucić na jakąś broń, tarczę, zbroję lub lustro. Ten przedmiot zyska wtedy moc odbicia jednego zaklęcia! Zaklęcie jest jednorazowego użytku, potem trzeba je rzucić od nowa. Aby odbić zaklęcie trzeba wykonać test trafienia o trudności 4. Niema wpływu moc i rodzaj zaklęcia, ale te niezwykle silne mogą powalić odbijającego na kolana. Arcymistrzowie magii(np. członkowie Rady i Kapituły) mogą rzucać Zwierciadło Meduzywielokrotnego lub nawet wiecznego użytku. Należy zwrócić uwagę na rozbieżność nazwy ludzkiej i elfiej: w Starszej Mowie Lercuvanten oznacza „cień”. Nazwa ludzka „Zwierciadło Meduzy” jest spowodowana pewną legendą o potworze zwanym Meduzą.

Vaegannen (celownik):

PM: 5
MT: 1
WPR: 40
Żywioł: Powietrze
Sposób rzucania: Formuła
Czas trwania: 10 min.
Opis: Zaklęcie, jak sama nazwa wskazuje, działa jak celownik.Dzięki niemu czarodziej lub osoba na którą je rzuci testuje strzelanie i rzucanie z MT 1, niezależnie od okoliczności- chyba, że te są naprawdę ciężkie: np. noc, deszcz, wąski chybotliwy mostek i nie widać przeciwników- wtedy MG może podwyższyć MT do 2 lub 3.

Nin n’guruthos (sonar)

PM: 4
MT: 1
WPR: 35
Żywioł: powietrze
Sposób rzucania: formuła
Czas działania: 15 min.
Opis: Elfickie zaklęcie pozwalające na orientację we mgle, całkowitej ciemności itp. Za pomocą sonaru- jak nietoperze.

Hon’istatha (sokoli wzrok)

PM: 5
MT: 1
WPR:40
Żywioł: Powietrze
Sposób rzucania: Gest, formuła
Czas działania:10 min.
Opis: To elfickie zaklęcie daje-dosłownie –sokoli wzrok zwiększając trzykrotnie zasięg wzroku i ułatwiając wszystkie testy Zmysłów dotyczące wzroku ( mod. –2 ) i testy spostrzegawczości ( mod. –2).Zaklęcie to jest szeroko stosowane przez elfickich zwiadowców (o ile oczywiście mają szansę aby ktoś je na nich rzucił)

Vegil am Daedh

PM: 5
MT: 2
WPR: 40
Żywioł: Powietrze
Sposób rzucania: Formuła
Czas działania: 15 min.
Opis: Zaklęcie pozwala na widzenie w całkowitych ciemnościach.
Całe otoczenie ma czerwonawy odcień(niemożliwe jest rozpoznawanie kolorów) a wszystkie żywe istoty świecą się na pomarańczowo. Efekt podobny jak widzenie w podczerwieni.

Dan i t’hang an

PM: 17
MT: 4
WPR: 50
Żywioł: Ziemia
Sposób rzucania: Formuła
Czas działania: 20 min.
Opis: To zaklęcie to kamuflaż. Na czas jego działania czarodziej lub inna osoba może zmieniać kolor jak kameleon. Nawet lepiej! Postać maga przyjmuje kolor dowolnego podłoża. Można ukryć się na pustym placu w samo południe. Zaklęcie to jest często stosowane przez elfickich zwiadowców, pozwala im niepostrzeżenie podkraść się do wrogów. Prawdopodobnie zaklęcie to jest używane również przez driady z Brokilonu. Uwaga: zaklęcie można rzucić także na jakąś część ubrania, np. płaszcz. Wtedy jednak potrzebny jest dodatek „Wyzwalacz”

Caerule’ caryocatactes

PM: 5
MT: 2
WPR: 35
Żywioł: Dowolny
Sposób rzucania: Gest, koncentracja
Czas działania: 6 godz. – jeden dzień
Opis: Proste zaklęcie iluzoryczne, pozwalające na uzyskanie iluzji dźwięku. Mag zatacza ręką koło nad miejscem z którego ma wydobywać się dźwięk, koncentrując się na dźwięku, który chce aby się stamtąd rozlegał. Zaklęcie pozwala na stworzenie iluzji praktycznie każdego dźwięku, nigdy jednak nie będzie on na tyle głośny, aby kogoś ogłuszyć.

Kest

PM: 8
MT: 3
WPR: 41
Żywioł: Woda
Czas trwania: pół godziny
Sposób rzucania: Formuła
Opis: Nazwę zaklęcia tłumaczy się jako „ryba”, jednak jest to nazwa myląca. Zaklęcie nie tylko pozwala przebywać pod wodą, ale wogule obyć się bez tlenu. Przydatne przy różnych trujących gazach itp.

     Jak zdobyć te zaklęcia? To nie takie proste…

      Coprawda dysponuje nimi większość elfickich Wiedzących, oni jednak rzadko zdradzają swoje sekrety innym, szczególnie dh’oine. Naszczęście niektórymi zaklęciami dysponują również ludzcy magowie. Co do innych… cóż, trzeba sobie jakoś radzić…

      Niektóre zaklęcia są tak prastare (np. Nanye meletya, Aen Vaegannen, czy Caerule’ caryocatactes ), że większość źródeł pisanych w których mogą się znajdować ich opisy już wieki temu uległy zniszczeniu. Można jednak spotkać np. tak jak moja aen hasse

      W ruinach starych elfickich miast w postaci tekstu wyrzeźbionego na marmurowych płytkach lub cegłach, albo wygrawerowanego na płytkach stalowych, złotych itd.

      Można też przeszukać biblioteki zawierające najstarsze księgozbiory, w takich miejscach jak Dol Blathanna, Tuissant, czy świątynia Melitele lub Kreve. Istnieje też niewielka szansa, że zapiski o nich będą w takich miejscach jak Thanedd czy w mieszkaniach czarodziejów lubujących się w starych woluminach. Zawsze można jeszcze (dla pewności) sprawdzić biblioteki rozmaitych dworów królewskich (polecam Nilfgaard lub Kovir). Zawsze istnieje minimalna szansa, że zaplącze się tam jakaś wartościowa księga- o ile nie ukradną jej wcześniej inni magowie (np. ci dworscy).

      Jak już wspominałem szansa zdobycia zaklęcia od elfickiego maga jest tak nikła, że prawie niemożliwa. Jednak jeżeli jakimś cudem uda nam się pozyskać łaski Wiedzącego lub po prostu z nim zaprzyjaźnić

możemy otrzymać takie zaklęcie w prezencie. Innym skutecznym sposobem otrzymania zaklęcia jest zażądanie go jako zapłaty za jakąś misję czy inne zadanie wykonane dla maga (szczególnie, jeśli przysięgał nam, że jako zapłatę „żądaj czego chcesz”- wtedy musi ustąpić). Dobre jest też przechwycenie elfickiego kuriera przenoszącego pergaminy z wyżej wymienionymi zaklęciami. Wkońcu, gdzie nie skutkują teleporty, tam czasem trzeba wysłać człowieka (przepraszam, elfa) żeby dostarczył co trzeba.

      Jak widać zdobycie takich „elitarnych”, rzadko spotykanych zaklęć nie jest zbyt proste.

      No, chyba, że jest się elfickim magiem.