Narzędzia złodziejskie
Kilka uwag na początek: - Tekst ten jest raczej przeznaczony dla miłośników profesji złodzieja.
- Nie jestem ani ślusarzem, ani złodziejem więc proszę mi wybaczyć ewentualne błędy i zbyt wybujałą wyobraźnię.
- W tabelach w rubryce „Gdzie kupić” podałem przybliżoną lokację, natomiast w nawiasach rodzaj sklepu.
- Wagi nie podawałem, ponieważ w większości przypadków jest ona bardzo mała.
- Ceny są przykładowe jak mają się do przedmiotu oceńcie sami.
Wytrychy: - Wytrychy improwizowane – wszelkiego rodzaju druty, szpilki, śrubokręty i inne narzędzia mogące być użyte do otwarcia zamka. ST +1 za korzystanie z nich do otwarcia zamka. Jeśli postać używa wytrychów improwizowanych czas otwierania wzrasta dwukrotnie.
- Standardowy zestaw wytrychów* – podstawowy zestaw wytrychów potrzebny aby móc korzystać z umiejętności włamywanie bez modyfikatorów ujemnych za narzędzia improwizowane. W jego skład wchodzą: wytrych o główce trójkątnej oraz wytrych o główce prostokątnej
- Zawodowy zestaw wytrychów* – używany przez zawodowych włamywaczy znajduje się w nim wiele wytrychów o różnych kształtach główki dzięki czemu ST spada o 1. Można nim otworzyć nawet niestandardowe zamki. Pozwala też skrócić czas otwierania zamka o połowę zaokrąglając w górę.
- Gnomi klucz* – jest to rodzaj wytrycha wynaleziony przez gnomy. Pozwala on złożyć pasujący do drzwi klucz z różnych główek zakładanych na trzon z podłużnym rowkiem. Dzięki temu można otworzyć drzwi nie psując zamka i zarazem nie pozostawiając śladów. Zmniejszają ST o 2 ,a czas otwierania niezależnie od złożoności zamka do 2 rund (runda na rozpoznanie i runda na złożenie klucza jeśli bohater widział wcześniej klucz ST-3 a czas otwierania spada do 1 rundy (bez rundy na rozpoznanie)
Narzędzia do rozbrajania pułapek: - Narzędzia improwizowane – np. sztylety, druty itd. Umożliwiają one rozbrojenie pułapki jednak jest to znacznie trudniejsze niż w przypadku narzędzi specjalnie do tego przygotowanych(ST+1, czas rozbrojenia podwaja się). Używanie ich zwiększa też szansę na przypadkowe uruchomienie pułapki (jeśli na co najmniej jednej kości nie wypadnie sukces pułapka zostanie uruchomiona)
- Kleszczyki* – służą do przecinania linek, drutów itd.
- Nożyk* – mały cienki nożyk z twardej stali o ostrzu ok.10cm. Można nim podważać różne wieka, zapadki itd. Jak również sprawdzić czy skrzynia nie zawiera pułapki zamocowanej do wieka. Zadaje k2 obrażeń.
- Śrubokręt – chyba każdy wie do czego służy. Czasem może być użyty podobnie jak nożyk do szukania pułapek pod wiekiem jednak wtedy ST+1
- Klin* – jest to niewielki metalowy kołeczek do blokowania płyt naciskowych.
- Pęseta* – tego chyba też tłumaczyć nie muszę.
Inne przydatne rzeczy: - Piłka* – nieduża giętka piłka można nią ciąć zarówno drewno jak i metal
- Młoteczek* – nieduży młoteczek do rozbijania szyb itd. owinięty grubą skórą co pozwala wytłumić odgłos uderzenia. (ST testu nasłuchiwania zwiększa się o 1)
- Nożyk rzezimieszka *- kolejny nożyk ten jednak jest krótki i ostrzejszy od poprzednika służy do obcinania sakiewek. (ST rzezania mieszków spada o 1) Zadaje 1 obrażeń.
- Diament do cięcia szkła* – narzędzie to pozwala zarysować szkło, następnie bez większych trudności ułamać. Jest to dużo cichsza metoda niż rozbicie młoteczkiem. (ST nasłuchiwania wzrasta o 2)
- Kwas – może roztopić każdy metalowy zamek w ciągu 1 rundy. Oczywiście nie jest to zbyt dyskretna metoda. Wylany na osobę zadaje k6 obrażeń przez k3 rund.
- Wkręt – kolejna mało dyskretna metoda otwierania drzwi dla silnych bohaterów (siła min. 3 drzwi słabe, 4 średnie, 5 solidne) Jest to rodzaj dużej śruby z uchwytem którą wkręcasz w dziurkę od klucza, a następnie (po udanym teście siły) wyrywasz razem z zamkiem.
Uwaga: Tę metodę można jedynie zastosować do drzwi drewnianych. - Łom* – podstawowe narzędzie każdego zbira. Zdecydowanie nie dla profesjonalistów! Zadaje k3+1 obrażeń.
- Cichobieżniki – buty wykonane z bardzo miękkiego materiału ułatwią skradanie się (ST skradania spada o 1) są jednak dość śliskie co utrudnia poruszanie (PO-1)
- Gogle z wielosoczewkowe – kolejny gnomi wynalazek w tych goglach zamontowane jest 10 różnych soczewek pomniejszających i powiększających, których można używać wedle potrzeby. Ułatwia to znacznie precyzyjne czynności ( ST – 1 przy testach przeszukiwania, szacowania, otwierania zamków i rozbrajania pułapek)
Kilka magicznych przedmiotów dla złodzieja: - Obręcz z dwimerytu – namagnesowana obręcz o średnicy ok.10cm przyczepiona do zamka blokuje wszelkie magiczne zabezpieczenia (za wyjątkiem tych naprawdę potężnych) do momentu odczepienia.
- Klejnot Cienia – klejnot ten wskazuje wartość cienia, jeśli jest ciemny cień jest dobry jeśli nie jest jasno. ( Ci co grali w Thiefa wiedzą o co chodzi) W praktyce ST skradania spada o 2 ,ale tylko wtedy jeśli postać kryje się w cieniu
- Młoteczek Ciszy – Jest to zwykły młoteczek obłożony jednak czarem ciszy działającym w promieniu 20cm od główki młoteczka. Tylko osoba o Legendarnych zmysłach może usłyszeć wybijaną szybę.
Pokrowce na narzędzia złodziejskie: - Zwykły płócienny przybornik lub skórzany – rozwijany przybornik z 30 przegródkami.
- Bransoleta z przybornikiem – skórzana bransoleta o szerokości ok. 20cm. Zrobiona jest z dwóch warstw skóry, między którymi znajduje się 20 przegródek na wytrychy i inne przydatne rzeczy.
Wytrychy |
Nazwa | Cena w denarach | Gdzie kupić |
Standardowy zestaw wytrychów* | 250 | Prawie każde większe miasto (gildią złodziei) |
Zawodowy zestaw wytrychów* | 1000 | Stolice (w gildii złodziei) |
Gnomi klucz* | 5000 | Wędrowny gnom wynalazca, lub gnomie siedziby w Tir Tochair |
Narzędzia do rozbrajania pułapek |
Nazwa | Cena w denarach | Gdzie kupić |
Kleszczyki* | 20 | Każde miasto (sklep z narzędziami) |
Nożyk* | 50 | Większe miasta (sklep z narzędziami lub gildia złodziei) |
Śrubokręt* | 10 | Wszędzie(sklep z narzędziami) |
Kliny 5szt.* | 25 | Większe miasta(gildie złodziei) |
Pęseta* | 10 | Każde miasto (sklep z narzędziami) |
Inne przydatne rzeczy |
Nazwa | Cena w denarach | Gdzie kupić |
Piłka* | 50 | Prawie wszędzie (sklep z narzędziami) |
Młoteczek* | 50 | Miasta(sklep z narzędziami, gildia złodziei) |
Nożyk rzezimieszka* | 150 | Miasta(gildia złodziei) |
Diament do szkła* | 300 | Miasta(sklep z narzędziami, gildia złodziei |
Kwas | 500 | Miasta(sklep alchemika lub maga) |
Wkręt* | 100 | Na zamówienie u zaufanego kowala |
Łom* | 50 | Wszędzie(sklep z narzędziami, kowal) |
Cichobieżniki | 300 | Miasta(gildie złodziei) |
Gogle wielosoczewkowe* | 5000 | Wędrowny gnom-wynalazca, lub gnomie siedziby w Tir Tochair |
Kilka magicznych przedmiotów dla złodzieja |
Nazwa | Cena w denarach | Gdzie kupić |
Obręcz z dwimerytu | 10000 | Duże miasta portowe(gildie złodziei współpracujące z magiem lub rzemieślnikiem znającym się na obróbce dwimerytu) |
Klejnot Cienia | 5000 | Stolice(gildie złodziei współpracujące z magiem) |
Młoteczek Ciszy | 2000 | Stolice(gildie złodziei współpracujące z magiem) |
Pokrowce na narzędzia złodziejskie |
Nazwa | Cena w denarach | Gdzie kupić |
Zwykły przybornik | 50 lub 100(skórzany) | Miasta(sklep z narzędziami, gildia złodziei |
Bransoleta z przybornikiem | 500 | Miasta(gildia złodziei) |
* – oznacza narzędzia, które można kupić w wersji oksydowanej na czarno. W takim przypadku cena wzrasta dwukrotnie.
Ogółem bardzo dobrze ale jedna uwaga odnośnie NARZĘDŹ IMPROWIZOWANYCH DO ROZBRAJANIA PUŁAPEK:
Mianowicie chodzi o to że jeśli przynajmniej na jednej z kości nie będzie sukcesu to wtedy pułapka zostania uruchomiona. Z tego wynika że im więcej mamy zręczności tym większe prawdopodbieństwo że pułpaka zostanie uruchomiona !! Powinno być na odwrót…
Dla porównania przedstawie tabelke prawdopodobieństwa:
Ilość kości Prawdobodbieństwo na brak suckesu
5 96,875%
4 93,75%
3 87,5%
2 75%
1 50%
(ale ze mnie matematyk :P)
Dobra wydało się ,że z matmy nie jestem najlepszy. Poprawię to w następnej części Narzędzi Złodziejskich. Dzięki za uwagę.
Bardzo dobry artykuł. Widać, że włożono w niego sporo zaangażowania, sporo pracy…
O rety borg to Ty czasem komentujesz artykuły :).
Tekst mi się podoba ale rozwinięcie jest zdecydowanie konieczne.
Człowieku…. świetnie. Pisz, pisz jak najwięcej, błagam!!! Pracy włożyłeś, że ojojoj albo jeszcze więcej. Jednak mam jedno zastrzeżenie natury czysto ekonomicznej: nie za drogi ten kwas? Jeśli przyjąć, że za 500 denarów można kupić porcję pozwalającą rozpuścić jeden zamek to wyczodzi na to, że jest to substancja senniejsza od złota. Ale atrykół wykorzystam w swoich przygodach nie ma co. Więcej takich prac. Chylę czoło. No Muoteck, masz konkurencję…
No co? Często komentuje 🙂
Genialne! Jak dla Rpg-owego kradzieja jak znalazł.
Tylko jedno minie dręczy, te dwa rodzaje wytrychów, skromnym zdaniem amatora (kiedyś drutem i spinką do włosów o twożyłem zamek bembenkowy)to jednak zamało.
P.S.Ze łzą woku wspominam godziny przy Thiefie.
a ja mam pytanie
ten klejnot cienia to co to jest? tzn. wiem o co chodzi, ale nie wiem jak to wygląda… to jakiś pierścień? amulet? a może klejnot który sie w ręce trzyma?
super często gram złodziejem i znalazłem tu pare przydatnych '[i]narzędzi[/i]’
„klejnot ten wskazuje wartość cienia, jeśli jest ciemny cień jest dobry jeśli nie jest jasno. ( Ci co grali w Thiefa wiedzą o co chodzi) ”
Moze inteligent ze mnie nienadzwyczajny, ale jakos nie kminie. To cien ma humory? Raz jest dobry, a raz zlosliwy?
I jeszcze jedno:
Ludzie, nie zciagajcie pomyslów z róznych gier komputerowych (apel glownie do d&d-owców, ale nie tylko). Sam gralem w BG i w BG2 i cenie siobie kazda z nich, ale nie mozna tamtego swiata sciagac do Wiedzmina. To jest swietokradztwo!!!